tisdag 29 oktober 2013

Voilá!

Jag minns inte om jag visat huset sedan vi målade om det? Så här blev det iallafall! Vi är mycket nöjda, fasadfärgen är en ny slags färg från Demidekk som är ultramatt vilket ger intrycket av linoljefärg. När vi tog bort den gamla fasaden hittade vi ju originalsnickerierna från 1884 uppe i nocken på huset, där fanns även den gröna färgen som jag sedan läst av och använt på våra fönster. Färgen är en blandning mellan olivgrön och grågrön, den skiftar lite i olika ljus och jag är så himla glad över att vi hittade den. Äntligen kan huset få sträcka lite på sig! Jag tog sen fram en schablon på familjens efternamn och målade den i samma gröna färg på vår grind. Fint sätt att koppla ihop dem tycker jag. Jag kommer även ta fram en schablon med byggåret 1884 och måla på nocken i vår, vi ska även återställa vår spira som har suttit på nocken. Jag kollar gamla bilder och så har vår granne sin kvar (samma snickare) så jag ska gå dit och studera den lite tänkte jag.

2 kommentarer: