onsdag 19 september 2012

Jag har en liten skatt



Min farmors mor, Hanna, var ensamstående mor som jobbade som kock. Efter sig har hon lämnat en liten skatt. Tror inte hon för sitt liv hade kunnat tänka sig att hennes barnbarnsbarn skulle uppskatta alla dessa broschyrer, foldrar och kokböcker så! Att de ens är kvar är ett under, men kan tänka mig att min farmor Anna inte hade hjärta att göra sig av med dem. Eller så använde hon dem också? Man kan se att könsrollerna förändrats ganska drastiskt sedan de här gavs ut, man får verkligen lära sig allt i hur man blir en god fru, hu... Som grafisk formgivare blir jag iallafall alldeles nipprig när jag tittar i dessa, det är så snyggt! En dag ska jag göra något med dem, en liten bok kanske?

2 kommentarer:

  1. Åhhh..vad glad jag blir av ditt inlägg. Att möta någon annan som uppskattar dessa äldre skrifter lika mycket som jag.

    Själv har jag ärvt en hel hög med "husmoderliga böcker". Förutom faktiskt riktigt, riktigt bra tips på hur du använder livsmedel som rengöring etc. så får jag också veta att det är viktigt att jag piffar upp mig innan maken kommer hem. ;-)

    Och inte ligger det något helt fel i det...ändå.

    Idag lockade jag faktiskt håret innan han kom hem och satte på mig lite läppstift och parfym. Han märkte av alla tre sakerna och uppskattade dem verkligen.

    SvaraRadera
  2. Åh så fint! Detta skall du absolut hålla hårt i.
    Bilderna är ju fantastiska! Alltid spännande dessutom att ha en historia om en släkting långt bak som ändå på något sätt inte är så väldans långt bak i historien ändå. Kanske är det just historian som gör att historien kommer närmre... : )

    SvaraRadera